Teori hos Limfjordens køreskole
Teoriundervisningen, kan godt virke som noget tørt stof at komme igennem, jeg vil forsøge at få jer på holdet med i en dialog omkring de forskellige emner, så det ikke bare er mig der står og knevre løs. Jeg ønsker at du byder ind og det er vigtigt at huske. DER ER INGEN DUMME SPØRGSMÅL – KUN DUMME SVAR – så længe man holder sig til emnet. En ting er sikkert, hvis jeg får et spørgsmål jeg ikke kan svare på med det samme – så undersøger jeg det og vender tilbage til dig, med et svar.
Når vi har teori, så skal vi følge en lovbestemt rækkefølge, som i sin enkelthed, stille og roligt optimerer jeres viden og evne til i sidste ende med at blive ansvarsbevidste og dygtige bilister.
0: Indledning
1: Bilens indretning, udstyr, betjening og dokumenter
2: Manøvre på lukket øvelsesplads/Kravlegård
3: Køretøjers manøvre-egenskaber
4: Trafikantadfærd
5: Vejforhold
6: Grundregler for bilkørsel
7: Manøvre på Vej
8: Særlige risikoforhold i trafikken
9: Manøvre på køreteknisk anlæg/ Glatbane
10: Forberedelse til køreprøve
0: Indledning – Vi skal have jer startet med lidt generel viden, og udfyldt de papirer vi skal bruge til indstillingen af jer til prøverne.
1: Bilens indretning, udstyr, betjening og dokumenter – Her skal vi lige snakke om de øvelser og viden om bilen generelt, inden I skal ud på Manøvrebanen/kravlegården, det er første gang du er i en bil alene, men med mig ved siden af i radioen, her skal du lærer nok den vigtigste ting, for at du vil få en god følelse når vi skal ud at køre, nemlig koblingen .. får du styr på den .. så er du nået langt… du har 4 x 45 min på kravlegården sammen med 2 andre af gangen i hver jeres bil.
2: Manøvre på lukket øvelsesplads/Kravlegård –
her skal du lærer nok den vigtigste ting, for at du vil få en god følelse når vi skal ud at køre, nemlig koblingen .. får du styr på den .. så er du nået langt… du har 4 x 45 min på kravlegården sammen med 2 andre ad gangen i hver jeres bil. I skal også bakke, parkere. Køre slalom mm. Alt sammen tager vi i ro og mag, så du kan følge med.
3: Køretøjers manøvre-egenskaber – Når vi skal køre ude i trafikken, så er der mange forskellige trafikanter vi skal forholde os til, her ser vi på de forskellige køretøjer, hvilke udfordringer giver de den chauffør der kører den – og hvordan skal vi forholde os? – det kommer vi ind på i dette afsnit.
4: Trafikantadfærd – Du kender jo nok sætningen ” vi er jo ikke alle ens”… og det er lige præcis det vi skal omkring her, du som ung – er du hurtig opfattende? I forhold til din bedstefar/bedstemor? – hvordan reagerer mennesker når de bliver forskrækket/bange? hvordan reagerer børn – tænker de rationelt? – det er et vigtigt emne, for de er jo dem vi møder i trafikken hele tiden
5: Vejforhold – Her skal vi se og tale om de veje du kommer ud og kører på – vi skal sammen tale om de udfordringer vejen kan gi under kørslen.
6: Grundregler for bilkørsel – Ligesom hvis du spiller fodbold/håndbold eller en anden sport så er der nogle spilleregler man skal overholde når man er på banen, det har vi også når vi skal køre bil – her er spillereglerne FÆRDSELSLOVEN vi kører efter – hvad siger loven egentlig – er det vigtigt for dig at vide? -Ja i den grad – så du ikke i yderste konsekvens mister dit kørekort for en fejl – du burde vide. Så vi kommer omkring det lovregler der gælder for dig som bilist.
7: Manøvre på Vej – Så er vi i gang… nu skal vi have teori om øvelser I nu skal ud og prøve i bilen, på rigtig vej, vi starter med lette øvelser og arbejder os igennem de 21 punkter vi skal så du i den sidste ende bliver tryg i alle trafikale situationer.
8: Særlige risikoforhold i trafikken – Her skal vi lige have ”Guds” ord med på vejen – det er ikke kristendom – men det er snakken om din sunde fornuft! – for hvad kan ødelægge dine evner som bilist? Alkohol, narko, medicin, mm. OG DU HAR ET STORT ANSVAR – når du får nøglerne til et køretøj på + 1300 kg. Der potentielt kan dræbe både dig selv og andre hvis DU vælger at sætte dig bag rettet i påvirket tilstand – den snak skal vi også have.
9: Manøvre på køreteknisk anlæg/ Glatbane – Nu er du snart i mål – du skal i teori have noget om kørsel på tør -våd -glat vej, hvilke kræfter er det vi har med at gør, centrifugalkraften, bremsekræften, og hastighedens betydning for disse – Du skal have den viden for at kunne tage kloge beslutninger, i forhold til hastighed, om det er bedre at lade bilen stå hvis vejret ikke til a køre i.. Du vil blive præsenteret for øvelser på køreteknisk anlæg, der giver dig en fornemmelse af hvordan bilen reagerer under disse omstændigheder, men her er det under kontrollerede forhold – jeg er med hele vejen, vejleder dig så du får det bedste udbytte af de 4 x 45 min.
10: Forberedelse til køreprøve – Så skal vi have dig gjort klar til den endelige prøve,
vi gennemgår kontrol spørgsmål om bilen, som du skal kunne kontrollere ved prøven der er typisk 3 spørgsmål du skal svare på, Du skal fortælle mig hvad DU har brug for at vi gennemgår, de sidste 2 kørelektioner gør vi sådan at vi kører en ca. dagen før din prøve og den sidste lektion kører vi lige inden din prøve så du er kommet af med nerverne, og fået føling med bilen, så du er max. Klar til din prøve.
Vi arbejder ud fra NUZO metoden, At vi skal tage udgangspunkt i dét sted, hvor eleven er – og vise eleven det næste trin frem imod målet. Det er at vise den nærmeste udviklingszone.
I gamle dage kaldte vi det ”trappe-metoden” – Alle elever er forskellige, det være sig hvor er eleven kognitivt, elevens arbejdstempo, interesseområder, hvilken motivation møder de opgaverne med? er de engageret i forløbet og så sidst ikke mindst hvordan lærer de, afkoder de hurtigt, og har de forståelse for teknik, hvordan reagerer de i stressede situationer, alt det har jo en indvirkning på selve forløbet, så ikke ét forløb er ens. En ting er sikkert, vil man – så kommer man også i mål. Vi har tålmodigheden til at hjælpe eleven i mål.
I punkt 7: Manøvre på Vej, vil vi altid arbejde med teorien inden i det vi skal ud og øve i bilen – her går vi først videre i bilen når eleven er tryk ved øvelserne, og vi vil repetere teorien under kørslen, så teori og praktik fletter sammen til en samlet forståelse.
Det er vigtigt at huske at det er kørelærerens kørekort der køreres på, så der bliver ikke lavet øvelser eleven ikke er klar til.
Vigtigt at huske vedr teori undervisning
Det er vigtigt at huske at det er kørelærerens, altså mit kørekort, du kører på, så der bliver ikke lavet øvelser du ikke er klar til, vi taler sammen undervejs om hvordan du selv syntes det går, efter endt praktisk lektion, bliver din kørsel evalueret, har du spørgsmål så stiller du naturligvis dem ved evalueringen.
Efter hver endt teori og praktisk lektion SKAL vi begge underskrive i min lektionsplan.
For at få det maksimale ud af dit forløb, er det vigtigt at DU er motiveret og forbereder dig til vores lektioner sammen.
Teori undervisning
For at gøre det nemt for dig så ligger teorilokalet kun 270 meter fra busstoppestedet.
Du står af på Ågade, ved Søndercentret derfra er der 270m til Engvej 7
Afstande fra Engvej 7, 7800 Skive – til :
Skive Gymnasium, Egerisvej 180, 7800 Skive – 1,8 km
Skive Handelsgymnasium, Arvikavej 2B, 7800 Skive – 2,2 km
Skive SOSU Skole, Arvikavej 7, 7800 Skive – 2,2 km
Skive Tekniske skole, H.C. Ørstedsvej 3, 7800 Skive – 2,4 km
Skive Lærerseminarium, Dalggas Allé 20, 7800 Skive – 3,1 km
Skive VUC, Hjalmar Kjems Allé 6 · 7800 Skive – 1,5 km
Teori lokale – Skive
ADRESSE:
Engvej 7
7800 Skive
KONTAKT:
Telefon +45 50 999 777
E-mail : Info@limfjordenskoereskole.dk
UNDERVISNING
Mandag 16.00 til 19.00
Onsdag 16.00 til 19.00
Teori lokale – Durup
ADRESSE:
Mølkærvej 3,
7800 Skive
KONTAKT:
Telefon +45 50 999 777
E-mail : Info@limfjordenskoereskole.dk
UNDERVISNING
Opdateres når der er nok tilmeldinger til teori i Roslev